نقشه راه انقلاب اسلامی
ما بحث آیندهى بلند مدت نظام اسلامى را مىکنیم. شما در ذهنتان چهل سال بعد را تصویر کنید و ببینید که جمهورى اسلامى در آن سالها چگونه بر تمام دنیاى ظلمانى مادّى آن روز پرتو خواهد افکند.
۲۲/۳/۱۳۶۸
مقدمه: نهادها و سازمانها برای نیل به موفقیت و تحقق انتظارتی که ماموریت های محوله به آنها تصریح گردیده ، تلاش می نمایند تا با بهره گیری از روشها ، نظامها و مدیریت منابع در زمانبندی معین به اهداف مورد نظر نایل آیند.
نقشه راه یکی از الزاماتی است که مجموعه های برنامه ریز برای برون رفت از مشکلات وتوزیع مناسب ماموریت ها، منابع و فعالیت ها از آن سود می جویند. همچنین نقشه راه ابزاری است کمکی که اطمینان حاصل می دهد منابع و پتانسیلهای تکنولوژیکی سازمان جهت دستیابی به اهداف کوتاه و بلندمدت به درستی تخصیص داده شدهاند یا خیر.
صاحب نظرانی که فعال دارند براین باورند که سازمانها و نهادهایی در زمینه ترسیم نقشه راه موفق تر گام برداشته اند که قبل از هرگونه اقدامی،با فرهنگ سازی در مجموعه و برگزاری نشستهای تخصصی و توزیع نشریات آموزشی ، ادبیات موضوع را در سازمان نشر و بست داده اند.
دستاوردی که در ترسیم نقشه راه بدست می آید برای هر یک از سازمانها ونهادها ممکن است تفاوتهایی داشته باشد اما بصورت مشترک اهداف زیردرترسیم نقشه راه متصور می باشد.
- تقویت مهارتهای درون سازمانی (ایجاد نگاه و زبان مشترک میان تصمیمگیران درباره آینده و دستیابی به آن، تقویت ارتباطات میان تمام افرادی که به نوعی در تهیه نقشهراه همکاری میکنند، فراهم آمدن بستری برای به اشتراک گذاشتن چشماندازها و برنامههای سازمان با ذینفعان)
- کمک به تحلیل موقعیت رقابتی سازمان (تسهیل برنامهریزی و شناسایی و ارزیابی همزمان فرصتها و تهدیدهای ممکن)
- ایجاد وفاق و اجماع میان تصمیم گیرندگان
- فراهم آوردن سازوکاری به منظور کمک به متخصصان برای پیش بینی مراحل انجام کار و اولویت های کاری در حوزه های مورد نظر
- ارائه چارچوبی به منظور تسهیل برنامه ریزی و هماهنگی در همه سطوح
- ایجاد همراستایی و هم افزایی در فرآیند دستیابی به وضع مطلوب
- یکپارچهسازی ملاحظات تکنولوژیکی با زمینههای استراتژیک در پیامد هاو محصولات مورد انتظار.
- انتخاب راهبردهایی که بیشترین پتانسیل را برای برآوردن اهداف آینده دارا هستند و در نتیجه انجام سرمایهگذاریهای لازم در آن زمینه ( توزیع و واگذاری منابع به اولویت ها ).
- شتاب بخشیدن به فرایند تبدیل اطلاعات و منابع حاصله به محصولاتی که مورد انتظار ذینفعان و رده های بالادستی است . ( تسهیل در تولیدات و کاهش هزینه و زمان ارائه محصولات )
- سازماندهی مناسب به منظور انجام ماموریت های محوله و حذف رده های غیر ضروری ( افزایش بهره وری )
تعریف نقشه راه
در یک تعریف ساده میتوان گفت نقشه راه نموداری است بر محور زمان، متشکل از چندین لایه که هر لایه مربوط به مفهوم خاصی در سازمان است. این لایهها در سادهترین حالت دربرگیرنده بازار، محصول و تکنولوژی است. این لایهها توسط خطوطی در برخی از نقاط به یکدیگر وصل شدهاند که نشان دهنده ارتباطات میان لایههاست. همچنین گفته شده ، نقشهراه روش ساده و گرافیکی برای توصیف آینده است و نحوه توزیع منابع و سرمایهگذاریها در بخشهای مختلف را توجیه میکند.
سازمانها از ابزار نقشهراه برای اهداف استراتژیک مختلفی بهره میبرند و دلیل این موضوع تنوع رویکردها و تکنیکهای موجود در این بحث است. ویژگی اصلی فرایند نقشهراه استفاده از ساختاری مبتنی بر زمان و معمولا گرافیکی است که به منظور تدوین، نمایش و ایجاد ارتباط میان برنامههای استراتژیک در سطوح مختلف به کار میرود.
این برنامههای استراتژیک هر چند مربوط به سطوح مختلف سازمان است اما گاهی عملی شدن یکی مستلزم اجرا شدن دیگری است. مثلا اگر عملی شدن توسعه یک محصول جدید، مستلزم توسعه یک تکنولوژی خاص باشد این دو برنامه توسعه محصول و توسعه تکنولوژی ارتباط پیشنیازی یا تکمیلی دارند که در نقشههای راه منعکس میشود.
نتیجه :
– نقشه راه یک ابزار طراحی است که اهداف کلان سازمانی را ترسیم و همچنین استراتژی آن سازمان را برای رسیدن به آنها نشان می دهد.
– منظور از نقشه راه، تدوین چارچوبی مفهومی است که به عنوان یک وفاقنامه، ترسیم کننده مراحل و گامهای دستیابی به وضع مطلوب می باشد و حداکثر اجماع نخبگانی را در بر دارد.