دومین نشست مجازی مسئول بنیاد با رابطین و فعالین استانی

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی، جلسه دوم نشست مجازی مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی با رابطین و فعالین استانی در ۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین علی ثقفی مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی نسبت به انتخابات ۱۴۰۰ و لزوم اهمیت نگاه تحول گرایانه در فعالیت های تبیینی انتخابات مطالب مهمی را مطرح کردند.

ایشان در ابتدا به طرح ابعاد مسئله تحول در کشور پرداختند و گفتند:

موضوع تحول، در حقیقت بخش‏‌های مختلف تمدنی کشور و نظام است. یعنی تحولی که در مردم اتفاق بیافتد و نهایتاً منجر به تغییرات بنیادی بشود، این تغییرات بنیادی، تغییرات تمدنی کشور و نظام است.

ما باید این مشهورات غلطی را که دست و پای ما را بسته، کنار بگذاریم. حضرت آقا در جایی می‏‌فرمایند، مهمترین چالش امروز در کشور ما برای مردم، چالش ذهنی است. چالش‌‏های ذهنی که مثل بند، اراده‏‌ها را بسته و متوقف کرده و از حرکت انداخته است. این‌ها همین مایه‌‏هایی است که در مفهوم تحول وجود دارد. اکتفا نکردن به داشته‌‏های موجود یکی دیگر از مشکلات است. مردم بالاخره یک گام‏‌های بلندی در انقلاب برداشته‌‏اند، بگویند همین مقدار کافی است، حالا برویم و این مسیر را ادامه ندهیم. چالش دارد، درد سر دارد و بعد منافعش را نبینند و بگویند همین مقدار بس است.

ایشان در مسئله تحول، مردم را به عنوان مبنای اصلی عنوان کردند و افزودند:

مخاطب تحول مردم هستند، و وقتی از مردم صحبت می‏‌کنیم، از یک کوچه و محله و یک قشر خاصی حرف نمی‌‏زنیم، قشر متدینین، قشر انقلابیون، قشر جوانان انقلابی، جوانان انقلابی حوزوی، دانشگاهی، نه! مردم. همه این مردمی که امروز هریک رأی آنها می‌‏تواند سرنوشت‌‏ساز باشد. بالای ۵۷ میلیون نفر مردمی که می‏‌توانند رأی سرنوشت‌‏ساز بدهند. ما تحول در اینها ایجاد می‌‏کنیم.

لازمه تحول، این است که ما از آن مدل و فرمولی که حضرت آقا در بیانات ۱۴-۳-۹۹ ایراد کردند، استفاده کنیم. هم فنون و رموز تحول را بشناسیم و آشنا باشیم، در حدی که الان برای این دو ماه می‌‏خواهیم کاری بکنیم، که این‌ها بسته‌‏بندی شده است، آماده است، این طور نیست که بخواهیم دوره‏‌های آموزشی بگذاریم، بخواهیم کلاس بگذاریم، نه، الان این بحث‏‌ها خیلی جمع و جور شده است. و خیلی سریع می‏‌شود به این‌ها مجهز شد و وارد میدان شد.

ایشان بعد از پرداختن به مسئله اهمیت آشنا شدن با فنون و روش‌های تحول، مسئله حضور میدانی را مهم برشمردند و گفتند:

دومین خصوصیت این است که بعد از اینکه ما آشنا شدیم با فنون و روش‏‌های تحول، در عرصه عمل به صورت فرمانده، هریک از ما به صورت یک رزمنده، به صورت یک مدیر، به صورت یک کارگردان صحنه، وارد عمل می‏‌شویم. لازمه تحول این است که ما فقط این مباحث را به شکل نظری و تئوریک یاد نگیریم.

یک مسئله این است که ما باید ببینیم که چه بکنیم که ملت از حالت خمود و تسلیم تبدیل بشود به یک ملت مطالبه گر. شما این مسئله را در دو وضعیت خیلی نزدیک به هم به لحاظ فاصله زمانی در مردم می‏‌توانید ببینید. شما گاهی وقت‏‌ها یک ملتی را می‏‌بینید البته وقتی می‌‏گوییم ملت، مقصود بخش‏‌هایی از این ملت است، همه ملت نیستند. گاهی وقت‌‏ها می‏بینیم مردم تسلیم شرایط هستند، تسلیم اوضاع هستند، چشم انتظار تحولات بیرونی هستند؛ چه بسا تحولات خارجی که در بیرون از مرزهای ما اتفاق بیفتد. این حالت تسلیم و خمودگی است.

این صحنه را شما دارید، به فاصله خیلی نزدیک، ما یک ملتی را دیدیم که مطالبه گر بود، آمد در میدان و فریاد انتقام، انتقام سر داد. انتقامی که ممکن است به نزدیکی جنگ ما را برساند. این معلوم می‏‌شود که اولاً مفهوم چیست و این تحول یعنی چی، و بعد این‌ها خیلی به هم نزدیک هستند. چون یک بحث‏‌هایی مطرح است که این‌هایی که گفته می‏‌شود، این‌ها بحث‌‏های تئوریک و جامعه‌‏شناسی و بحث‏‌های کلانی است که باید در درازمدت این‌ها را دنبال کرد! نه، این طور نیست. آن کار درازمدت جای خودش است، اما در مدت‏‌های کوتاه هم می‌‏شود یکدفعه یک اتفاق بزرگ را رقم زد. که این‌ها را عرض می‏‌کنیم.

مسئله اینکه مردم از این تحقیر خود و خودتحقیری مبدل بشوند به وضعیتی که در آن احساس عزت و توانایی می‏‌کنند. تحول در مطالبات حقیر، کوچک، محلی، محدود، اینکه امروز مردم ما گرفتار بعضی امور معاش هستند، و بالاخره فقرا و بخش‏‌های زیادی از مردم، گرفتار این مسئله هستند، اما اینکه مردم مطالبه‏‌شان را در یک صحنه‏‌هایی مثل انتخابات محدود به این شود که مثلاً یارانه چقدر اضافه می‏‌شود؟ هر کاندیدایی چقدر یارانه اضافه می‌‏کند، یک مزایده‏ای گذاشته شود برای مسئله مطالبات کوچک. در مقابل اگر مردم بدانند که در اصلاح حاکمیت چه مصالح و منافع بزرگی برایشان وجود دارد، حتماً به سمت آن حرکت خواهند کرد. چون دریای مردم، یک دریای پرقدرتی است. و اگر حرکت بکند، طوفان درست می‌‏کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با طرح این مسئله که وظیفه ما صرفا ابلاغ است و کار اصلی دست خداوند است، افزود:

ما باور کنیم که حقیقت تحول، یک باطنی دارد. ما موظف به عمل به تکالیف ظاهری‏‌مان هستیم که در ادامه خواهیم گفت. واقعاً یکی از علما می‏‌گفت شما در آن چیزهایی که تکلیف دارید وارد بشوید، جانانه وارد بشوید، جهاد کنید، عرق بریزید، در آن امور بزرگی که منجر به پیروزی شما می‏‌شود و آنچه خارج از اراده شماست، بروید بخوابید و به آن کاری نداشته باشید. یک چیزهایی در طاقت ما نیست، تحول قلب مردم که در اختیار و در قدرت ما نیست. اما گفتن بعضی حقایق، دعوت مردم نسبت به امور و تکالیف‌‏شان و تبیین مسائل به عهده ما هست. ما این کار را می‏‌توانیم بکنیم. لیس علینا الا البلاغ، ما بیان کنیم، ما ابلاغ کنیم، ما تبلیغ بکنیم، ما تبیین کنیم به مردم، ما انتقال بدهیم. عقل مردم را مخاطب قرار دهیم و با عقل مردم صحبت بکنیم. آن حرکت عقلانی که قبلاً گفتیم.

حقیقت این است که این تحول به دست خداست. منشأ باطن این تحول، خدای متعال است. منتها ما کارمان این است که بستر و زمینه را آماده کنیم. آن تغییر انفسی هم دست خداست، دست ما نیست. ما نمی‌‏توانیم مردم را در آن جاهایی که باید تغییر کنند، به تغییر وا داریم. در اینها اکراه و الزام و اجبار وجود ندارد. ما کارمان را بکنیم. خدای متعال تغییر انفسی در مردم ایجاد می‏‌کند و بعد این تغییر به تغییرات پی در پی و پشت سر هم خواهد انجامید و یک دفعه ما با یک واقعه بزرگ مواجه می‌‏شویم.

 مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی بیانات ۱ خرداد ۱۳۹۸ رهبر معظم انقلاب را به عنوان مسیر تحول برشمردند. لازم به تذکر است که معظم له در این سخنرانی از لزوم تشکیل حلقه‌های میانی در عرصه‌های متعدد سخن به میان آورده بودند. ایشان در ادامه گفتند:

لذا این‌ها مباحث مهمی است، حالا ممکن است کسی به من خرده بگیرد که آقا! الان وقت این حرف‏‌ها نیست. الان وقت انتخابات است. الان باید ببینیم که چه بکنیم که مردم انتخاب خوب بکنند، چه بکنیم که مشارکت کنند.

دکتر ثقفی در انتها به جمع‌بندی سخنان به چند مسئله مهم اشاره کردند که لازم است جوانان و نخبگان در فعالیت‌های تبلیغی خودشان به آنها توجه داشته باشند:

یک) حضور مسئولانه مردم

مردم در انتخابات حضور مسئولانه پیدا کنند. اولاً اصل حضور تضمین بشود، یعنی امیدوار بشوند، احساس امید پیدا بکنند، اما احساس امید نسبت به چی؟ نسبت به حل مشکلات‌شان. نه برای انتقام کشی از این جناح، از لج این جناح به آن جناح رأی بدهیم. بعضی‏‌ها غیرعقلانی چنین تصمیماتی می‏‌گیرند. بعضی‏‌های می‏آیند و برای بعضی مطالبات بسیار کم اهمیت، اعتماد می‏‌کنند و کل سرنوشت‏‌شان را می‌‏سپارند به کسانی که بعداً خودشان می‏‌آیند اعتراض می‏‌کنند. حضور مسئولانه یعنی اینکه مردم بیایند مسئولانه نسبت به خودشان، سرنوشت‌‏شان، دنیای‌‏شان، آخرت‌‏شان وارد بشوند.

دو) انتخاب آگاهانه

که اگر آن حضور مسئولانه باشد، آن حضور توأم با مسئولیت باشد، مسئولیت واسطه می‏‌شود بین حضور و انتخاب آگاهانه. این را باید توجه بکنیم. هر حضوری منتهی به انتخاب اصلح و انتخاب آگاهانه نخواهد شد.

مسئله سوم؛ نظارت مردم

اینجا انتخابات تمام می‏‌شود و باید در مردم این تحولی که ما می‏‌گوییم ایجاد بشود و گفتیم فقط مسئله انتخابات نیست، مردم را باید نسبت به نظارت بعد از انتخاب، متعهد کرد. باید این را همین الان به مردم گفت. آقا! این‌ها شرایط ضمن عقد است. به شرطی این مسئول به کارهای شما رسیدگی می‌‏کنند که شما بعد از انتخابش روی او نظارت داشته باشید. دستگاه‏‌های نظارتی حکومت، جای خود، و کنت انت الرقیب علیهم. و تو باید ناظر همه دستگاه‏‌های حکومتی باشی که خودِ دستگاه‏‌های نظارتی حکومتی هم احتیاج به نظارت دارند.

ایشان در انتها با ایمان به وعده‌های الهی، همه جوانان و نخبگان را به کار دعوت کردند و گفتند:

ما به وعده‏‌های الهی امیدواریم، و به ضعف‏‌های فراوان خود واقفیم. و از محدودیت‏‌های زیادی که ما را احاطه کرده است، مطلعیم. اما همان امید به وعده‏‌های الهی، که به ما گفت اگر شما در این مسیر حق، در این مسیر انقلاب اسلامی، اقدام کنید که این یاری خداست، اگر شما خدا را یاری کنید، خدا شما را یاری می‌‏کند.

ما در انقلاب از این صحنه‌‏ها دیده‏‌ایم، کسانی که در غربت، در مظلومیت، در تنهایی‌‏ها، در محرومیت‏‌ها بلند شدند و هیچ اعتنایی به این شرایط سخت نکردند، دلبسته راه خدا بودند، دلداده راه حق بودند، حرکت کردند و این مردم و این مجموعه‏‌ها توانستند معجزاتی بیافرینند.

ارسال نظر